Kako bi nastavnici/e trebalo da se ponašaju prema LGBT srednjoškolcima/kama?

Kategorija: Edukacija / Datum: jun 21, 2013

Sazrevanje LGBT mladih odvija se pod pritiskom diskriminacije i nasilja od strane homofobičnog okruženja u porodici, školi, okruženju.

Porodica je za mnoge nije sigurno mesto, već okruženje u kome posebno strepe od otkrivanja svoje seksualne orijentacije, kritike i odbacivanja.

Foto: Colorlines via creative commons

Foto: Colorlines via creative commons

Češće od svojih vršnjaka izostaju iz škole zbog uznemiravanja i nasilja kome su u njoj izloženi, ne osećaju se sigurno u njoj, a vrlo retko to prijavljuju u strahujući od posledica. Izbegavanje i socijalna izolacija nepovoljno utiču na njihov školski uspeh i postignuće, stvarajući dodatne razloge za osećanje nedovoljnosti, neuspešnosti, manje vrednosti.

Prikrivanje seksualne orijentacije, kao važnog dela ličnog identiteta u većini socijalnih komunikacija, predstavlja stalni unutrašnji pritisak, troši mnogo energije, otežava uspostavljanje bliskosti sa drugima i negativno utiče na samopouzdanje i samopoštovanje.

Nedostatak pozitivnih primera i identifikacionih uzora zbog slabe vidljivosti LGBT osoba u zajednici, dodatno otežava prihvatanje svog ličnog identiteta LGBT mladima.

Sve ovo uobičajene razvojne procese čini značajno težim i negativno utiče na obrazovanje, fizičko i psihičko zdravlje LGBT mladih. O tome govore i brojni podaci o značajno većoj učestalosti simptoma depresivnosti, anksioznosti, zloupotrebe alkohola i psihoaktivnih supstanci, sklonosti rizičnom ponašanju, samopovređivanju i pokušajima suicida (2-3 puta češći nego kod heteroseksualnih vršnjaka) u ovom posebno vunerabilnom delu populacije mladih.

/ VI STE VAŽAN UZOR ZA MLADE SA KOJIMA RADITE /

Bez obzira na ponekad buntovan stav vaših učenika i sklonost oponiranju, Vi ste važan uzor za njih. Zato je bitno ne samo šta im govorite na temu tolerancije i prihvatanja različitosti, već i kako se ponašate – kako to primenjujete u komunikaciji, u kreiranju atmosfere za rad. Modeli i veštine koje im na taj način pokazujete su vrlo značajni za formiranje njihovog sistema vrednosti i načina ophođenja u socijalnom i profesionalnom okruženju.

Imajte na umu da u svakom razredu (kao i u kolektivu u kome radite) ima osoba neheteroseksualne orijentacije.

Šale, obezvređujući komentari na račun LGBT osoba pojačavaju osećanje izolacije, straha i usamljenosti kod LGBT mladih i ujedno povećavaju verovatnoću da oni postanu mete fizičkih ili verbalnih napada vršnjaka. Zato je važno na njih bez oklevanja i sa nultom tolerancijom reagovati.

Ne pretpostavljajte – budite otvoreni da čujete, pratite, pitate na način koji poziva na dijalog.

Varljivo je i nepotrebno pretpostavljati na osnovu nečijeg izgleda, načina oblačenja, govora i sl. o njegovoj/njenoj seksualnoj orijentaciji. Nema potrebe da o svom đaku ili klijentu unapred zaključujete na osnovu takvih stereotipa. Stavite im do znanja da ste otvoreni za razgovor na tu temu, pratite ono što vam saopštavaju, postavljajte pitanja otvorenog tipa (npr. Da li si trenutno u vezi?, umesto Imaš li devojku/mladića?). Tako im šaljete poruku da mogu da vam se povere. Uvažavajte i pratite termine koji oni koriste za označavanje svog seksualnog identiteta i orijentacije. Seksualno ponašanje nije isto što i seksualna orijentacija. Mladi koji nikada nisu imali seksualne odnose mogu nedvosmisleno sebe doživljavatii kao heteroseksualnu ili homoseksualnu osobu, sa druge strena, neki mladi koji su imali seksualne kontakte sa osobama istog pola ne identifikuju sebe kao homoseksualne osobe.

Potrudite se da prvo sebi pojasnite pitanja i stavove koje imate u vezi LGBT osoba, kako bi ste mladima i/ili njihovim roditeljima mogli da pružite podršku ili odgovore za kojima tragaju.

Informišite se o adolescentnom razvoju, seksualnom sazrevanju, orijentaciji – pribavite potrebnu literaturu, informativne promotivne materijale, uključite se u seminare i radionice koje se bave ovim temama. Vrlo često će mladi ili njihovi roditelji tražiti od vas odgovore na mnoga takva pitanja. Preispitajte svoje stavove o LGBT osobama. Ukoliko se iz bilo kog razloga ne osećate prijatno u vezi ovih tema, ili prepoznate da vaši stavovi podrazumevaju otpor, pogled na homoseksualnost i biseksualnost kao grešnost, bolest, neprirodnost – bolje je da klijenta uputite na kolegu koji će se lično i profesionalno bolje snalaziti u pružanju potrebne pomoći i podrške LGBT mladima. Tako dajete sebi vremena da poradite na svojim homofobičnim stavovima i izbegavate da uplitanjem ličnog stava i osuđivanja dodatno emocionalno povredite LGBT mlade koji vam se obraćaju za pomoć.

Foto: Polarimagazine via creative commons

Foto: Polarimagazine via creative commons

/ POVERLJIVOST JE POSEBNO VAŽNA /

Važno je da ne izneverite njihovo poverenje. Ono što Vam kažu o sebi i svojoj seksualnoj orijentaciji ne prenosite nikom drugom. Nemojte umesto njih, ili pre njih saopštavati njihovim roditeljima, porodici, prijateljima u školi , niti ih nagovarati da to učine, ma koliko Vam se činilo da bi to bilo bolje za njih. To treba da bude njihova odluka, oni će živeti sa njenim posledicama. Vi možete da ih podržite i da im pomognete da se pripreme za takve korake kada i ukoliko to žele. Imaju pravo na svoj ritam, ne treba ih ubrzavati, jer im valja pomoći da razviju mehanizme nošenja sa potencijalno vrlo emocionalno teškim i povređujućim reakcijama i odlukama bliskih osoba. Pokušajte da ih pratite i budete siguran oslonac u tome. Dajte im mogućnost da zajedno sa Vama razmotre i bolje procene kome, kada i kako reći i tako naprave svoj krug podrške – osoba od poverenja.  

 

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Možete koristiti ove HTML oznake i atribute: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>